2015年10月29日木曜日

「継続する捕囚」補記2

また一つ材料が見つかったので紹介します。

Stephen Kuhrt, Tom Wright for Everyone: Putting the Theology of N. T. Wright into Practice in the Local Church (SPCK、2011)


1章が、The career of Tom Wright: emergence, scholarship and non-engagement、となっていて目下ライトの伝記的なものが殆どない中では参考となるまとめになっています。

(当ブログでの「伝記」関係記事はカテゴリーを見ていただくと二つあります。) 

1章で、カート氏は1970年代、1980年代、福音派のアカデミックなサークルではある程度名が知れていたが、広範には殆ど無名であったライトが次第に注目すべき聖書学者・神学者として台頭してくる様子をまとめています。
1990年代初期から中期にかけて、ライトが次第に英国国教会の重要ポストを歴任し始め、『キリスト教起源』シリーズを刊行し始めると、状況は一気に変わった。

特に『イエスと神の勝利』(シリーズ第2巻)によって、そしてその後の『イエスのチャレンジ』等で、「史的イエス」研究で非常に斬新な視点が突然出現した。

Initially what made the lagest impact here was Wright's claim that first-century Israel understood herself to be still in a state of exile, and his presentation of Jesus as an eschatological prophet proclaiming the end of this exile. At this stage Wright was seen within the Christian world primarily as an academic with a gift for communication, and the emergence of his thought was initially regarded with favour by most evangelical Christians. While his views on 'Israel's continuing exile' and his rather different interpretation of Jesus' parables did cause some 'eyebrows to be raised', most evangelicals were very happy to see the confident challenge he was making to the scepticism of other writers on Jesus.... Those within the more academic world, whose suppositions Wright was also challenging, on the other hand, were inclined to see him as a rather eccentric churchman whose 'interesting ideas' needed taking with a rather large 'pinch of salt'.
と叙述しています。

0 件のコメント:

コメントを投稿